Twitter

Polska Agencja Handlu i Inwestycji ma wspierać polskich przedsiębiorców

środa, 7 września 2016

Polska Agencja Handlu i Inwestycji ma wspierać polskich przedsiębiorców

Rządowe plany utworzenia Polskiej Agencji Handlu i Inwestycji, ogłoszone wczoraj w Krynicy przez Ministerstwo Rozwoju, brzmią dobrze. Zachęcanie firm światowych do lokowania swoich inwestycji w Polsce, bez względu na plany dotyczące wzmacniania polskiego kapitału jest niezbędne. To wraz z nimi do Polski napłyną nowoczesne technologie, nowatorskie procesy produkcyjne, w końcu w szybkim tempie będą powstawały nowe miejsca pracy. Ale cieszę się, że także polscy przedsiębiorcy będą mogli liczyć na wsparcie, bo w Polsce od lat mamy do czynienia z problemem powolnego wzrostu firm – firmy małe nie stają się średnie, a średnie firmy nie zamieniają się w duże. Pomoc inwestycyjna jest potrzebna. Do tej pory mieliśmy do czynienia z rozproszonym wsparciem zagranicznych inwestorów i niewielkim, a często żadnym dla polskich eksporterów. Dobra jest zapowiedź korzystania z dorobku i struktur PAIiIZ. Liczę na to, że weźmiemy przykład z rozwiązań stosowanych w innych krajach – choćby po sąsiedzku w Czechach, gdzie sprawność obsługi inwestycji jest bardzo wysoka. Zapowiedzi ponad 6x wzrostu budżetu takiej agencji – do 100 a nawet 200 mln zł, w stosunku do tego czym dysponuje PAIIZ, brzmią oczywiście trochę na wyrost. Te pieniądze trzeba skądś mieć, a zaplanowany deficyt budżetowy w przyszłym roku jest niebezpieczny. Pamiętam jak przez lata PAIIZ musiał ciężko walczyć o te kilkanaście milionów na funkcjonowanie. Rozszerzenie zadań nowej agencji i wspieranie eksporterów to także dobry pomysł. Z badań Lewiatana wśród MSP wynika, że brak wiedzy o rynkach zagranicznych stanowi jeden z kluczowych problemów i barierę rozwojową. Polską Agencję Handlu i Inwestycji ma wspierać 69 oddziałów zagranicznych, które zastąpią wydziały promocji handlu i inwestycji, przy polskich ambasadach i konsulatach, ocenione przez rząd, jako nieskuteczne. W ten sposób Ministerstwo Rozwoju, koordynator działań nowej agencji, chce zwiększyć udział polskiego eksportu na świecie. Jak zauważa Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, ekspert Konfederacji Lewiatan, polskie firmy mają ograniczone możliwości działania poza UE, dlatego konieczne są umowy rządowe. Bardzo jestem ciekawa czy uda się tym razem pogodzić ambicje wielu ministrów, którzy zabiegali w poprzednich latach o nadzór nad wspieraniem handlu i promocją gospodarczą. Mam nadzieję, że powołanie nowej agencji realnie wesprze polskich przedsiębiorców i znacząco zwiększy udział polskiego eksportu i konkurencyjność polskich firm, dużych, ale także z sektora MSP, na rynkach zagranicznych. Oby nie skończyło się na słowach, ale na czynach i prawdziwych sukcesach.
Konfederacja LewiatanStowarzyszenie Kongres KobietEFNI