Twitter

Recepta dla biznesu

niedziela, 19 czerwca 2011

Recepta dla biznesu

Biznes ma tak złe notowania, jak jeszcze nigdy dotąd w historii. Kolejne kryzysy gospodarcze, bankructwa wielkich firm, afery korupcyjne na najwyższych szczeblach globalnych korporacji totalnie podważyły społeczne zaufanie do firm i przedsiębiorców.

Guru konkurencyjności, Michael Porter i Mark R. Kramer rzucają pomysł, nie tylko na to, jak to zaufanie przywrócić, ale i na to, w jakim kierunku powinien podążać biznes XXI wieku. Lekiem naprawiającym te ciężko nadwyrężone stosunki ma być kreowanie wartości ekonomicznej w taki sposób, by odpowiadała ona na potrzeby i wyzwania społeczne. Strategia wspólnej wartości, która proponują, to coś więcej niż społeczna odpowiedzialność biznesu, filantropia czy polityka zrównoważonego rozwoju. To radykalne przedefiniowanie myślenia o biznesie. Wielu ekonomistów i politologów podchodzi do tego sceptycznie, ale niektóre globalne korporacje już realizują strategie w oparciu o cvs (creating shared value). Śledzę to zainteresowaniem. Z ciekawością też o tym czytam, bo uważam, że – by rozwijać się stabilnie i z sukcesem – biznes musi brać pod uwagę cele społeczne. Rzecz w tym, by robił to mądrze i dla rzeczywistych obopólnych korzyści. Dlatego moim kolegom przedsiębiorcom polecam takie inspirujące lektury. Przewietrzają głowę i skłaniają do spojrzenia na rzeczywistość z innej perspektywy.

The Big Idea: Creating Shared Value”, Michael Porter, Mark R. Kramer, Harvard Business Review, styczeń 2011

Konfederacja LewiatanStowarzyszenie Kongres KobietEFNI