23 kwietnia w Gazecie Wyborczej ukazał się artykuł "Chłopcy z placu mediów" prezentujący analizę obecności kobiet w mediach. Analizie zostało poddanych 14 publicystycznych programów radia i telewizji. Autorzy badania policzyli osoby, które wystąpiły w nich od kwietnia 2014 r. do marca 2015 r. Było ich aż 644. W tym 126 kobiet, czyli 20 proc. – mniej więcej tyle wychodzi w badaniach polskich i światowych mediów, także w poprzednich monitoringach z cyklu „Media bez kobiet”.
Ale nie taka jest prawda ekranu (i mikrofonu) - piszą autorzy analizy. - Osoby zapraszane występowały średnio aż po siedem razy, ale panowie częściej. Tak często, że liczba wizyt męskich wyniosła 3206, a kobiecych 493, co daje już tylko 13 proc. Taka jest prawdziwa obecność kobiet w programach komentujących wydarzenia.
Na każdy kobiecy głos słyszymy siedem męskich.
Dlatego Krytyka Polityczna stworzyła bazę Ekspertki.org, by promować większy udział głosu kobiet w mediach.
Zapraszam wszystkie ekspertki z wszelakich dziedzin specjalizacji do rejestrowania się na stronie: Ekspertki.org
Henryka Bochniarz